ASKER: For 2 år siden hadde Caroline Thon Borre en instagram-konto med 41 følgere og en blogg ingen hadde hørt om. Nå er det fortsatt nesten ingen som leser bloggen hennes. (Foto: Erik Courtney)
En helt vanlig jente
– Jeg kjedet meg på hytta med familien en påske, og opprettet en profil på Instagram. Jeg hadde ingen planer om at det skulle ta av, sier Caroline (17). Og det gjorde det heller ikke. På under to år har Caroline gått fra å være en vanlig jente fra Asker, til å fortsette å være en helt vanlig jente fra Asker.
Det er ingen som har hørt om henne, kanskje bortsett fra nærmeste familie, håndballaget og klassen. – Jo, jeg har ligget med en i parallell-klassen, sier Caroline, men jeg tror ikke han husker hva jeg heter.
Driver også egen blogg
Samtidig med instagram-kontoen startet Caroline opp en blogg, der hun delte sine tanker om shopping, mat og trening. – I starten gikk det litt trått, forteller Askerjenta, jeg begynte å miste troen på at bloggen skulle lykkes. Nå har jeg definitivt mistet troen på at bloggen kommer til å lykkes. Det er ingen som leser den.
Hemmeligheten bak SoMe-suksessen
Ekspert på sosiale medier Petter-Hans Pettersen forteller at hemmeligheten bak de største bloggsuksessene er deres evne til å nå ut til en gitt målgruppe. – De beste bloggerne kan ta betalt over 20.000 kroner for et blogginnlegg fordi annonsørene vet at disse jentene når ut til et publikum som mye heller lar seg overtale av jevnaldrende enn av en annonse i et ukeblad, forklarer han.
– Men det er ikke alle bloggere som lykkes, legger Pettersen til. – Og det som gjør at de beste skiller seg ut er troverdighet. Troverdighet og målrettet arbeidsinnsats, sier PR-eksperten. Caroline har ingen av delene.
Underveis i intervjuet Nieuhetene gjør med den unge bloggeren er det livlig aktivitet på mobilen hennes. – Å, dette har ingenting med bloggen å gjøre, forklarer hun. Det er varslinger fra VG og Nettavisen. Nå var det for eksempel en regjeringskrise i Hellas eller Malta, tror jeg. Og så står det at Therese Johaug har brukket armen.
Det startet som uskyldig moro
– Til å begynne med var dette bare noe jeg gjorde for gøy, sier den 17 år gamle rosabloggeren, men nå er det ikke moro engang.
– Hadde jeg fortalt venninnene mine for to år siden at bloggen min ville få 1,2 millioner daglige besøk fra unge mennesker over hele verden, ville de bare ha ledd av meg. Caroline tenner en røyk og blir mørk i blikket. – Og det er ikke rart, fordi jeg er jo akkurat den samme mislykkede drømmeren som jeg var for to år siden. Bare mye bitrere.