Home Vitenskap Forbruksmønsteret til Tone (32) vekker oppsikt

Forbruksmønsteret til Tone (32) vekker oppsikt

0
Forbruksmønsteret til Tone (32) vekker oppsikt
Tone Holth Movatn har blitt en sensasjon med sin prinsippfaste shopping. (Foto: Knudsen)

En 32 år gamle kvinne fra Drammen vekker internasjonal oppsikt med sin tydelige og faglig velbegrunnede oppførsel i matbutikken. Selv tar hun oppmerksomheten med knusende ro.

Ble oppdaget på Lindex

Drammensjenta Tone Holth Movatn (32) har på kort tid rukket å bli en internasjonal stjerne innen forbruk av klær og dagligvarer. Det hele startet da en Lindex-medarbeider på Gulskogen senter så Tone i aksjon.

– Jeg oppdaget henne i avdelingen for barneklær. Hun var så bestemt. Helt uanfektet overså hun både lyseblå og rosa klær, og valgte ut jordfargede og grønne plagg til datteren sin. Jeg bare elsket måten hun protesterte mot typiske gutte- og jentefarger på, sier Shaneece Mangseth (19).

Kjøper ikke-økologisk sennep

Også på Gulskogen Rema 1000 ble betjeningen oppmerksom på det lokale forbrukertalentet.

– Når Tone kommer for å handle følger både de ansatte og andre kunder med. Hun er helt rå. Hun går rett bort til de økologiske varene og plukker de mest krokete agurkene og gulrøttene. Men hun kjøper ikke-økologisk sennep, siden den økologiske sennepen er sprøytet med kobbersulfat og dermed er mer skadelig enn den ordinære. Dette har hun sett på Folkeopplysningen, sier butikkmedarbeider Rita Kolsås (55) alvorlig.

– Det er et sterkt og tydelig signal om økologisk sennep som sendes fra Tone Holth Movatn til oss i konsernledelsen.

Dropper Æ-appen

Selv om Tone handler fast på Rema 1000, har hun ikke formalisert kundeforholdet.

– Nei, det stemmer, sier butikksjef Stian Lindt (41). – Tone har ikke lastet ned Æ-appen. Hun mener lojalitet er noe man kontinuerlig gjør seg fortjent til.

Konsernsjefen selv, Ole Robert Reitan (45), følger nøye med på Tones forbruksvaner.

– Det er et sterkt og tydelig signal om økologisk sennep som sendes fra Tone Holth Movatn til oss i konsernledelsen. Dette må vi ta med videre i arbeidet for å gi kundene et best mulig produkt, sier Rema-toppen.

Stjerne i Italia og Slovenia

De klokkerene valgene i butikken har gjort Tone kjent også utenfor landets grenser. I Italia har hun en egen forbrukerspalte i GastroGazetta og i Slovenia er en gate oppkalt etter henne.

– We love Tone. Hun er veldig best, fniser de italienske venninnene Rosa Dunelli (23) og Marghe Rita (21) på gebrokkent norsk. De er på besøk i Drammen, og har begge gått på norskkurs i hjembyen Roma for å kunne snakke som sitt forbrukeridol Tone Holth Movatn.

De to italienske venninnene Rosa Dunelli og Marghe Rita har lært seg norsk for å følge sitt idol Tone Holth Movatn. (Foto: Knudsen)

Tro mot seg selv

Tone selv tar all blesten med en klype salt.

– Jeg prøver bare å være tro mot meg selv og den jeg er, sier den beskjedne Drammensjenta. – For meg er det viktig å kjempe for det jeg tror på.

–  Jeg prøver bare å være tro mot meg selv og den jeg er.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here