SAMFUNN: At telefonen ofte ringer når vi betaler i butikken sier ikke noe om overdrevent fokus på konsum og shopping men at folk ringer jævla mye, ifølge ny forskningsrapport.
– Jeg hater det, sier sosiolog Dag Reinertsen (58). Han er seniorforsker ved NTNU, og har selv tatt initiativet til en rapport om ringemønster og forbrukersamfunn. Det han kom fram til viser at selv om han handler og forbruker stadig mer, er det et «forbanna mysterium» at han alltid skal bli oppringt når man skal betale for varer i kassa. – Det slår faen meg ikke feil, forteller Reinertsen på en skurrete linje fra Coops Prix på Moholt. – Kan du vente to sekunder, jeg skal bare betale ferdig her. Nei, jeg trenger ikke pose. Kona har utstyrt meg med sånne bærenett.
Partneren må ta skylda
Iflølge rapporten er sjansen mer enn fire ganger så stor for at Reinertsen mottar et anrop når han står midt i en betalingssituasjon ved kassa enn når han gjør entre i en butikk. Forskeren mener at skylden faktisk ligger hos folk som trenger å prate hele tiden.
– Kanskje spesielt kona mi, presiserer han. – Hva er poenget med å ringe hele forbistrade tida? Vi bor i lag, vi ser hverandre morgen og kveld. Det får holde, jeg har faktisk ansvarsområder på universitetet jeg må følge opp, og da må Rita (Reinertsens kone, red.anm.) kunne vente, forteller sosiologen.
Anrop selv om dekning på felleskonto
Undersøkelsene viser at emnet for telefonsamtaler ved kassa i hele 80% av tilfellene dreier seg om uteglemte varer på en allerede eksisterende handleliste eller oppdateringer om privatøkonomi.
– Rita og jeg overfører en fast sum hver til felleskontoen, og det VET hun, understreker Dag Reinertsen. – Hun trenger ikke å forsikre meg om at vi har penger på den helvetes kontoen når jeg også har tilgang til den.
Nieuhetene har forsøkt å komme i kontakt med Rita Reinertsen, men bare fått opptattsignal.