Ståle Harr, gründer og fast kommentator i Nieuhetene.
Noen av oss husker da Amazon var den kvisete, stille gutten som solgte VG på døren på søndager. I dag går det i verdensomspennende distribusjon og nettbutikk. Kosmetikk, bøker, leker, you name it. Etter at det for ikke så lenge siden ble avslørt hvilket grep de har på selv de største bokforlagene, alt for å presse seg til ønskede vilkår på bøker, ble det klart at Amazon ikke lenger er bare en stor bedrift. Det er en gigantbedrift. Men enhver arbeidsgiver og gründer vet at ting kan bli for stort. Det gjelder også business. Det blir vanskelig å holde fokus, ta vare på forretningspartnere, å vokse sunt. Det er noe med den regelen om Ikaros, honningen og solen.
Bokbransjens Scarface
Allerede i februar skrev jeg om gigantbedrifter som har gått nedenom og hjem. General Motors. Enron. Listen er lang. Ingen har lyst til å se ut som Al Pacino i Tommy Montanas skikkelse, da han på slutten av filmen Scarface dypper hele hodet ned i kokain. Jeg påstår ikke at Amazon bruker kokain. Misforstå meg rett. Men her har Amerika fått sin egen cubanske jypling (Amazons grunnlegger Jeff Bezos har en stefar fra Cuba), som i frykt for å drukne har tatt med seg en honninglinje med boliviansk marsjpulver helt opp til solen. Hvor lenge holder vingene?